Frågor och svar

Svar på ofta ställda frågor
Ska jag betala min biljett vid beställning?
Alla biljetter, utom biljetter till AlsFærgen, ska betalas med ett kreditkort vid beställning. Det är även möjligt att köpa biljetter med kreditkort eller kontanter i ett av Færgens servicecenter eller biljettförsäljning. Biljetter till AlsFærgen ska först betalas vid incheckning. Följande betalningskort accepteras: Dankort, Diners Club, Eurocard, MasterCard, MasterCard Direct, Visa och Visa Electron. Biljetter till LangelandsFærgen, som beställs telefonisk till en avgång samma dag, kan betalas vid avresa i färjehamnen. Eventuell returresa, som beställs samtidigt med utresa, ska betalas samtidigt med utresan. Kom ihåg att läsa villkoren för biljetter.
Kan jag ångra mitt biljettköp och få pengarna tillbaka?
Om ett biljettköp ångras inom 24 timmar från köpstillfället, återbetalas beloppet utan avgift. Ångerrätten gäller alla typer av biljetter. Rabattbiljetter och Billigbiljetter återbetalas här på hemsidan inom 24 timmar från köpstillfället. För att få en biljett återbetald behöver du ditt biljettnummer och säkerhetskod. Skriv ditt biljettnummer i sökfältet överst på sidan och tryck på "Sök" eller sök biljett här.
Vilka villkor gäller för min biljett?
Du hittar biljettvillkor här.
Vad är Faergen Bizz?
Færgen Bizz är ett avtal med Færgen, till dig som reser ofta på en av våra rutter. Du anmäler dig med ett kreditkort, och betalning sker automatiskt när du kommer till incheckning. Du anmäler dig här på sidan och får kort tid efter anmälan skickat en bizz, som säkrar lätt och snabb incheckning. Du kan även anmäla dig med en bizz från t.ex. en av broarna i Danmark. Færgen Bizz-avtal ger olika rabatter och erbjuds i olika versioner från rutt till rutt. Sök information, avtalsvillkor och priser under Priser.
Vad är Faergen Kort?
Færgen Kort är ett avtal med Færgen, till dig som reser ofta på en av våra rutter. Du anmäler dig med ett kreditkort, och betalning sker automatiskt, när du møder op i check-in. Du tilmelder dig her på siden og får kort tid efter anmälan skickat ett kort och kundnummer, som säkrar lätt och snabb incheckning. Færgen Kort-avtal ger olika rabatter och erbjuds i olika versioner från rutt till rutt. Hitta information, avtalsvillkor och priser under Priser.
Hur anmäler jag mig till Faergen Bizz- eller Faergen Kort-avtal?
Du anmäler dig under Bizz & Kort
Hur loggar jag in?
Tryck på MinFärja för att logga in på din personliga sida och se ditt avtal.
Hur ändrar jag upplysningar om betalningskort på mitt avtal?
Om du vill anmäla eller uppdatera/ändra ett betalingskort på ditt avtal, ska du logga in på MinFärja. Har du inte redan en användarprofil, ska du upprätta en med din e-postadress och en självvalt password. Lägg härefter ditt avtal till din användarprofill. Efter detta kan du anmäla/uppdatera ditt kreditkort.
Hur ändrar jag mina personliga upplysningar eller mitt avtal?
Tryck på MinFärja för att logga in. Här kan du ändra dina personliga upplysningar, ändra din personliga profil och ändra ditt avtal. Under Priser hittar du ändrings- och uppsägelsesformulär. Observera att vi ska ha önskemål om ändringar i avtal och uppsägelser av avtal skriftligt.
Vi är en grupp som önskar att äta och/eller resa tillsammans
Om ni är minst 10 personer och ni önskar äta tillsammans ombord på färjan, kan vi erbjuda bordsbeställning och olika menyer till fördelaktiga priser. Klicka här för kontaktinformation, gruppmenyer och priser. Færgen erbjuder grupprabatt om fler än 10 personer reser tillsammans. Grupper och specialarrangemang hänvisas till Buss- och gruppresor på Företagssidan.
Var hittar jag information om godstransport?
Klicka på Företag överst på sidan för att få information om godstransport.
Var hittar jag information om bussresor, grupper och catering?
Klicka på Företag överst på sidan för att få information om buss-, gruppresor och catering ombord.
Vill du ge bort ett presentkort/Har du fått ett presentkort?
Vill du ge ett presentkort för en resa med Færgen, kan du köpa ett genom att ringa till oss eller vända dig till ett av våra servicecenter eller biljettförsäljningen. Har du fått ett presentkort bör du vara uppmärksam på att det är giltigt i 3 år från datum för utfärdandet. Det är inte möjligt att använda presentkort som betalning av resor med Færgen Bizz och Færgen Kort.
Vad ska jag göra om det uppstår skador på fordon, personer eller resgods ombord på färjan?
Uppstår det skador på fordon, personer eller resgods ombord på färjan, kan eventuella ersättningskrav endast göras gällande gentemot Færgen, om det finns en ifylld skaderapport. Kontakta därför omedelbart personal på färjan vid olyckshändelse. En ifylld skaderapport betyder dock ej att Færgen automatiskt erkänner ansvar.
Var hittar jag Faergens transportvillkor?
Du finner transportvillkoren under Om Færgen, nederst på sidan.
Erbjuder Faergen assistans till handikappade och rörelsehindrade?
Færgen erbjuder assistans till personer med funktionshinder och rörelsehinder i hamnen och ombord på färjan. Läs mer
Får jag ta husdjur med ombord?
Det är tillåtet att ta husdjur som hund, katt och andra mindre husdjur med på färjorna. Det behövs ingen biljett till husdjur. Hundar ska ledas i koppel och mindre djur ska transporteras i en transportbur. På färjorna finns ett särskilt område där hundar och deras ägare kan sitta. Det är tillåtet att låta husdjur stanna i bilen under överfarten, men du bör vara medveten om att det endast är på vissa av företagets färjor, som det är tillåtet med tillgång till bildäck under överfarten. Läs mer om tillgång till bildäcket i FAQ under den enskilda rutten och ombord. Djur får inte medtas i Bistro-områdena, där mat serveras. Orientera dig om platser och resurser för sällskapsdjur och deras ägare ombord eller studera gärna denna broschyr
Var hittar jag information om vind och vågor?
Information om vind och våghöjd finner du under MinFärja. Upprätta en användarprofil med din e-postadress och en självvald lösenordskod, och få tillgång till dina mest använda tjänster från en sida.
Vilka rättigheter har jag som passagerare?
Færgen följer de EU-bestämmelser som behandlar passagerarnas rättigheter när de reser med färja. Personer med funktionshinder och rörelsehinder Færgen erbjuder assistans till personer med funktionshinder och rörelsehinder i hamnen och ombord på färjan. Denna service ska beställas på förhand och senast 48 timmar före avgång. Beställning av assistans: Ring på telefon +45 702 315 15 eller skicka e-post. Mötestid i hamnen (på meddelad tid) är senast 30 minuter före avgång. Du kan orientera dig på förhand om förhållandena i hamnen och ombord på färjan. Gå in på godadgang.dk och se en beskrivning av hamnarna och förhållanden ombord på färjorna. Du kan t.ex. se var det finns hiss, hörslingor osv. Færgen Restidsgaranti Restidsgaranti är en uppsättning regler som beskriver hur vi tar hand om våra kunder om det uppstår några förseningar. Gå vidare till online ansökningsformulär eller läs mer om Færgen Restidsgaranti.
Vilka biljett typer kan jag välja mellan?

BornholmerFærgen

Hitta biljettyper, priser och avtalsmöjligheter under Priser.
Vilka betalningskort kan jag använda vid betalning av biljetter?
American Express (kan inte användas vid betalning online eller till Færgenbizz/kort avtal), Diners, Club,  Eurocard, MasterCard, MasterCard Direct, Visa och Visa Electron.
Vilka regler gäller för barnbiljetter?
Barn 0-11 år reser gratis, om barnet är ledsagat av en vuxen eller ett betalende barn. Barn 0-11 år som reser ensamma, ska betala pris som ett barn 12-15 år. En vuxen kan medta två barn 0-11 år gratis. Ett betalende barn kan medta ett barn 0-11 år gratis. Dessa regler gäller på BornholmerFærgens rutter, när du reser med färjan, Bornholmerbussen och DSB Intercity Bornholm. Reser du i bil och använder du biljettypen "Bil inkl. en pensionär och en ledsagere", är det möjligt att gratis att medta barn 0-11 år i bilen, även om personantalet i bilen överstiger två personer. När du har beställt en Pensionärsbiljett och önskar gratis barn i bilen, ska du kontakta  Kundservice på telefonnummer  +45 70 23 15 15 och upplysa antal gratis barn, då ändrar vi biljetten åt dig.
Kan jag resa mellan Köpenhamn och Bornholm med tåg/buss?
Du kan resa med DSB Intercity Bornholm eller med Bornholmerbussen om du vill resa med tåg eller buss på sträckan Köpenhamn-Rønne/Rønne-Köpenhamn. Biljetter till DSB Intercity Bornholm och Bornholmerbussen inkluderar biljett till både tåg/buss (Köpenhamn-Ystad) och till färja (Ystad-Rønne). Läs mer under Priser/bornholmerfaergen/priser/
Jag ska resa med cykel, vad ska jag vara uppmärksam på?
Boka alltid biljett på förhand. Så här checkar du in: När du ska resa med cykel på färjan, ska du gå igenom bilincheckningen. Vid automaten scannar du din biljett eller anger ditt bokningsnummer. När bommen går upp - kör till anvisad fil. Vänta tills  Färjans personal ger dig signal att köra ombord.  
Jag är förtidspensionär, hur uppnår jag pensionärstbiljetter?
Passagerare under 65 år som uppbär förtidspension har rätt att resa på pensionärsbiljett, oavsett ålder, men ska kunna uppvisa DSB-legitimation vid biljettköp och på begäran. DSB-legitimation utställs hos Færgen, på DSB-stationer och hos alla som säljer tågbiljetter. Utställandet av DSB-legitimation är gratis. Ta med pensionsbeskedet samt ett välliknande passfoto. Pensionsmeddelandet får vara högst ett år gammalt.
Var hittar jag transportvillkor gällande för BornholmerFærgen?
Klicka på Om Færgen nederst på sidan, för att se Færgens transportvillkor.
När skall jag senast checka in?
Senaste incheckning för fordon (bil, mc, moped och cykel) och gående passagerare är 10 minuter innan avgång. OBS! Kommer du för sent, bortfaller din reservation, och du flyttas över till väntelistanl på avgången. Endast ett begränsat antal bilar flyttas över till väntelistan på en fullbokad avgång.
Jag har glömt något ombord på färjan, vem kan jag kontakta?
Hänvändelse till Færgen angående glömda saker kan ske på telefonnummer +45 70 23 15 15, i servicecenteret i Rönne eller skriftligt. Glömda saker avlämnas snarast möjligt till hittegodskontoret hos Bornholms Polis, som kan kontaktas på telefonnummer +45 56 90 14 48.
Finns det hjärtstartare ombord på färjorna och i servicecentren?
Alla BornholmerFærgens fartyg har hjärtestartare ombord. Det finns hjärtestartare i servicecentret i Rönne, i servicecentret i Ystad, samt i incheckningsområdet vid snabbfärjan i Rönne.
Vilka handikappfaciliteter erbjuder BornholmerFærgen?

Resurser

På alla BornholmerFærgens färjor finns det gott om plats att köra runt för rullstolsanvändare och det finns även handikapptoaletter. På snabbfärjorna är stolarna fastskruvade i golvet, men i Bistro-området kan ett antal stolar lätt tas bort, så att rullstolsanvändarna har möjlighet att komma nära borden. Ge besked till personalen vid beställning av biljett om hur många platser det finns användning för. Hissarna på färjorna har följande mått: Snabbfärjan Leonora Christina: Dörröppning är 97 cm bred och djup är 159 cm. Snabbfärjan Villum Clausen: Bredd är 111 cm och djup är 165 cm. M/F Povl Anker: Dörröppning är 85,5 cm bred, bredd är 140 cm och djup är 160 cm. M/S Hammerodde: Dörröppning är 100 cm bred, bredd är 140 cm och djup är 216 cm.

Handikappassistans

Ombordkörning av bil Det är möjligt att få registrerade handikappfordon körda ombord på en av BornholmerFærgens färjor, så att rörelsehindrade bilister kan stiga ombord via landgången. Gående assistans Är du handikappad, synskadad eller liknande, kan du kan få hjälp av personalen för att komma till och från bordet. Av praktiska skäl behöver assistans beställas minst 24 timmar före avresa. Beställning kan ske måndag - fredag kl. 08.00 - 21.00. Handikapassistans omfattar inte bagagelyft, lyft av handikappad från rullstol till sittplats, fysisk ledsagning från terminalen till busshållplats eller personlig vård/assistans under överfarten. Vi kan endast erbjuda assistans till individuella kunder, ej till grupper.

Handikappbiljetter på Ystad- och Kögerutten

Personer med legitimationskortet Ledsagerordning fra De Samvirkende Invalideorganisationer, Dansk Blindesamfund eller Statens Blindeinstitut samt eventuell ledsagare, får rabatt på det ordinarie biljettpriset för gående samt på priset för hytter på Ystad- och Kögerutten. BornholmerFærgen har speciella biljetter till Handikappfordon. Handikappbiljetter erbjuds till personer med ett handikapparkeringskort. Det finns ett begränsat antal platser. Handikapparkeringskortet ska vara placerat i bilens vindruta vid check-in. Se i Priser efter speciella handikappriser. För beställning av biljetter kontakta Kundservice på telefon 70 23 15 15.

I terminalerna

I Röpnne, Köge och Ystad finns det hiss i terminalen.

Hytter

På vanliga färjor finns det specialhytter med breda dörrar. I hytterna finns det också bäddar till eventuella ledsagare.

Utlåning av rullstolar

Då det inte rekommenderas att använda tunga självgående rullstolar ombord, finns det möjlighet att låna lätta rullstolar på alla färjor. Kontakta receptionen.

Parkering vid hiss

När du beställer en handikappbiljett, är vår personal medveten om att här kommer det en handikappbil, och vi gör vårt bästa för att bilen kommer att placeras nära fartygets hiss. Reser du däremot på en vanlig biljett, och det finns en rörelsehindrad person i bilen, så kom ihåg att berätta detta för vår personal i incheckningen. Kör fram till automaten, tryck på knappen "hjælp" (hjälp), och ge vår personal besked om att det finns en rörelsehindrad person i bilen. Var för övrigt uppmärksam på att du helst ska komma i god tid, om du vill säkerställa en plats vid hissen. När färjan är lastad, kan vi inte flytta om bilarna.
Vilka betalningskort kan jag använda ombord?
Diners Club, MasterCard og Visa.
Hur mycket bagage får jag ta med?

Snabbfärjorna

Du får ta 1 st. handbagage med ombord på snabbfärjorna. Handbagaget får väga max. 8 kg och inte fylla mer än max. 50 x 40 x 25 cm. Allt övrigt bagage överförs på bagagevagnarna. I samband med incheckning placeras bagaget på vagnar, som körs ombord på färjan. Vid ankomst körs bagagevagnarna in i ankomsthallen, där du själv hämtar ditt bagage. Värdefullt bagage och skröpliga saker som t.ex. musikinstrument är inte alltid lämpliga att överföra på bagagevagnar. Fråga personalen vid incheckningen om de kan hjälpa till med att bedöma om bagaget kan överföras på bagagevagnarna. Medtaget bagage får inte utgöra en olägenhet för andra passagerare.  

Vanliga färjor

Du får ta bagage med, som du själv kan bära, dock max. 50 kg. Povl Anker: Bagage kan förvaras i reserverad hytt eller placeras i bagagerummet vid färjans hall, där det även finns bagageboxar. Värdesaker kan lämnas till förvaring i fartygets värdebox. Hammerodde: Det finns inte något bagagerum ombord, men 24 bagageboxar (55x55x33 cm). Pris per box 20 kr. som inte återbetalas. Boxarna finns vid bistron på däck 7. Behöver du förvara extra värdefulla saker (pengar, smycken osv.) får du gärna hänvända dig till pursern eller i receptionen, som har möjlighet att hjälpa med detta. Bagage fraktas inte som styckgods. Vi hänvisar till DSB, postverket eller fraktfirma. Efterlämnat bagage lämnas till polisen i Rönne.
Är tillträde till bildäcket tillåtet under överfarten?
Av säkerhetsmässiga orsaker är tillträde till bildäck under överfart inte tillåtet.
Var får jag nyckeln till min hytt?
Du kan avhämta din hyttnyckel i receptionen på däck 7 på Hammerodde och på däck 6 på Povl Anker. Önskar du hytt och inte har beställt innan avresa, kan du hänvända dig i receptionen. Lediga hytter och sängar säljs omedelbart efter avresa. I alla hytter finns en tryck-själv-telefon, där du kan beställa väckning. Systemet är enkelt att använda, och det finns en kort vägledning vid telefonen.
Hur länge kan jag bli ombord på färjan på rutten Köge-Rönne?
Vid ankomst till Rönne kan du, som gående passagerare, bli ombord till kl. 7.15. Ska färjan segla vidare, måste du gå i land omedelbart efter ankomst. Reser du med bil, ska du vara klar att köra i land omedelbart efter ankomst. Som en extra service kan fartygets personal köra bilen i land och du kan bli ombord till kl. 7.15. Priset för denna service och mer information kan fås i receptionen ombord. Vid ankomst till Köge ska du lämna färjan direkt efter ankomst.
När kan jag komma ombord på nattfärjan från Köge till Rönne?
Kunder i bil kan tidigast förvänta att komma ombord mellan kl. 23.30 och 00.00 (tidigast 30 min. innan avgång på vardagar). Fredag, lördag och söndag är det möjligt att komma ombord från ca. kl. 23.15.
Hur beställer jag biljett?
Du kan beställa biljett genom att klicka på Beställ biljett överst till vänster på sidan. Du kan även beställa biljett genom att ringa till oss på telefonnummer +4570231515. Observera att det inte är möjligt att beställa biljett i förväg på FanøFærgen. Biljetter till FanøFærgen köpes vid avgång i incheckningen. Är du avtalskund med ett Færgen Bizz- eller ett Færgen Kort-avtal, ska du beställa biljett via "MinFärja": Tryck på MinFärja uppe i högra hörnet på sidan, upprätta en användarprofil - tryck på fliken "Upprätta användarprofil", följ vägledningen och logga in efterföljande. Från MinFärja lägges ett eller flera avtal med Faergen till - tryck på "Mina avtal" och följ vägledningen. När du har beställt en biljett på Færgens hemsida, skickas automatiskt en mejl med biljett till den angivna e-postadressen.
Är det nödvändigt att beställa biljett?
Vill du vara säker på att komma med på en överfart på en bestämd tid, rekommenderar vi att du beställer biljett i förväg. Observera att det inte är möjligt att beställa biljett till FanøFærgen i förväg.  Biljetter till FanøFærgen köpes vid avgång i incheckning. Vissa Færgen Bizz-avtal inkluderar automatisk platsreservation. Läs mer i mina avtalsvillkor. Som gående passagerare med SamsøFærgen, ska du inte boka plats i förväg. Dock är boking för gående nödvändig den 22. juli pga. Samsö Festival.
Hur ändrar eller avbokar jeg min biljett?
Skriv ditt biljettnummer i sökfältet överst på sidan och tryck på "Sök" eller sök biljett här. Ha säkerhetskoden på din biljett klar. När du har ändrat eller avbokat en biljett på Færgens hemsida, skickas automatiskt en bekräftelse till den angivna e-postadressen.

Frågor och svar

Hitta svar i menyn nedan. Om du inte hittar svar på din fråga, var god kontakta Kundservice.

Hemsidan använder cookies för att möjliggöra biljettbokning, statistik och marknadsföring | Läs mer